reisje naar Bali en Gili Air (Lombok) (2)

14 april 2011 - Perth, Australië

Perth, Donderdag 14 april 2011

“Equalise and deflate!” De lucht verdwijnt en de zee sluit zich boven ons hoofd. We dalen langzaam af naar een onzichtbare zeebodem. 5, 10, 15, 20, 25, 30m... De prachtige onderwaterwereld van duiksite 'Deep Turbo' bij de Gili-eilandjes van Lombok, komt tevoorschijn. Honderden felgekleurde vissen zwemmen langs ons heen. We zijn nog maar net aan het duiken langs de met koraal begroeide rotsen en mijn hart slaat een beetje sneller bij het zien van onze allereerste... haai! Een grote white tip – shark zwemt ongeveer 10m voor ons. Ik probeer dichterbij te zwemmen om hem in het vizier te krijgen van ons analoog onderwaterfototoestel.

Na de haai, zwemmen we langs grote zeeschildpadden met vissen op hun rug, felgkleurde leeuwvissen met sierlijke vinnen en reuzegrote kreeften. Na 56 minuten van al dat moois, drijven we terug op het water. Heel tevreden over deze prachtige duik en verlangend naar nog meer!

Helaas moesten we toch wel budgetteren en hielden we het bij 3 duiken. Bieke en Maarten waren al van de Gili-eilandjes vertrokken richting Bali. We zouden hen enkele dagen later terugzien in Kuta, nadat zij een vulkaan hadden verkend en wij nog meer van het snorkelen genoten hadden.

Kuta is een paradijs voor surfers... Maar Kuta is ook: druk, vuil, druk en vuil. Na de heerlijke rust van het verkeerloze Gili Air, baalden we al meteen van Kuta's lawaai. Verkopers en taxichauffeurs laten je niet met rust en zelfs een rustige strandwandeling zat er niet in, al keken we op het strand onze ogen uit: toeristen lagen te zonnen op de verhuurde ligzetels terwijl bulldozers tussen hen door reden om de bergen afval op te ruimen. Ik had helaas mijn fototoestel niet bij om dit bizarre strandtafereel te fotograferen! Gekke toeristen...

Van het plan om er te surfen kwam niks in huis: de golven waren veel te groot voor beginners als wij...

Maar we maakten er het beste van en het voornaamste was natuurlijk dat we samen waren met Maarten en Bieke. We genoten ervan om te kunnen bijpraten en het deed ons deugd even met hen samen te reizen!

Met mooie herinneringen aan Bali en de Gili's, werden we terug hartelijk ontvangen bij Russel en Annita in Perth. En we waren toch blij terug in onze van te kunnen slapen. Van sweet van!