Van Edmonton tot Kilcoy

3 oktober 2010 - Brisbane, Australië

15 september 2010 – Edmonton

De laatste avond op de boerderij bij Michael en Yvonne. Het was gezellig. Myriam en ik zorgden voor bbq om de leuke tijd samen af te sluiten en om Michael en Yvonne te bedanken. En we kregen wel een heel speciale bezoeker...

Myriam zag hem het eerst, een zeer lange bruine boomslang die over de balken van het plafond kronkelde, waarschijnlijk op weg naar de kikkerfeestmaaltijd in het toiletreservoir. Michael jaagde de slang weg nadat we er enkele heel mooie foto's van konden maken... Maar echt weg was de slang niet, want amper een half uur later kroop de slang vlak naast ons naar de tafel waar we zaten! Jaja, wees maar zeker dat we toch even op onze stoel sprongen!

Er zat helaas voor Michael niks anders op dan de slang te doden. Slangen die steeds terugkeren zijn niet goed... Zeker niet in huis! Niet dat deze slang zo agressief was, maar bijten kon hij wel!

16 september 2010 – Mission Beach

Vandaag van Edmonton naar Mission Beach gereden, zo'n tropisch strand als op 'de plaatjes': blauw water, palmbomen, kokosnoten op het strand, een stralende zon... Maak ik jullie een beetje jaloers? ;-)

18 september 2010 – Wallaman Falls, Girringun National Park

We reden via Ingham naar de prachtige Wallaman Falls, de hoogste waterval van Australië, althans waarbij het water in één keer naar beneden klatert. Zeer indrukwekkend! De rit ernaartoe was voor een deel langs 'dirt road', een spannend ritje door het tropische regenwoud, steeds de putten in de weg ontwijkend. Maar het vermoeiende (toch heel mooie) ritje werd beloond door het indrukwekkende zicht op de waterval. We bleven er niet lang want het werd al avond en we wilden nog voor het donker op de kampeerplaats in de buurt zijn.

We waren van plan de volgende dag de wandeling naar de voet van de waterval te maken, maar helaas... 's nachts begon het te regenen en het hield niet meer op... De voorspellingen van het weer beloofden niet veel goeds en we beslisten terug te rijden naar Ingham, bang dat we de 'dirt road' niet meer zouden kunnen nemen als we te lang zouden wachten. Oh hadden we maar een 4x4! Van de waterval was niks meer te zien, we zagen enkel de dikke mist in de krater en hoorden het gekletter van het water op de rotsen nu des te harder na de zware regenval. Een raar gevoel, zo in die bulderende leegte te kijken, zoveel lawaai te horen en niks dan mist te zien...

Gelukkig geraakten we vlot voorbij de 'dirt road' en we reden door richting Townsville...

20 september 2010 – Home Hill

We hadden regenachtige dagen in Townsville, het weekend overbruggend, hopend dat we op maandag goed nieuws zouden krijgen in het hoofdpostkantoor van Townsville... En we hadden geluk: de brieven die we nodig hadden, waren al aangekomen en dus... konden we back on the road!

21 september 2010 – Airlie Beach

Weer wat verder naar het zuiden, maar het weer wordt niet beter. Regen over de ganse oost – en zuidkust van Australië... Uitzonderlijk, zeggen de Ozzy's hier, want september is normaal de droogste en mooiste maand van het jaar.. Echt pech, want Airlie Beach zou in mooi zomerweer een heerlijke plaats geweest zijn om te kayakken naar de eilandjes, te duiken en te snorkelen. Helaas, met regen valt hier weinig te beleven...

Onderweg naar Airlie Beach stopten we even in Bowen, waar een aantal scènes uit de film 'Australia' werden opgenomen, onder andere de scènes op de lange pier in de haven. Ik wou dat ik de opnames gezien had, het moet een fantastisch decor geweest zijn!

In Airlie Beach kwamen we terecht op een camping in Cannonvale, en Myriam en ik maakten 's avonds een lange maar gezellige wandeling van Cannonvale tot Airlie Beach en terug. We hoopten op enkele zonnige dagen op één van de Whitsunday islands... maar 's nachts – zucht - begon het opnieuw te regenen...

24 september 2010 – Calliope

Weer enkele dagen verder en ondertussen al 2 maanden van huis. De tijd gaat snel, maar tegelijk missen we toch ook wel a een beetje het thuisfront. Zeker nu het weer slecht blijft en de voorspelingen voor de komende twee weken niets beters beloven, is het wat lastig. In de regen kunnen we weinig doen. Gelukkig kregen we vandaag toch een beetje zon en kampeerden we samen met Myriam en Patrick op een gratis camping vlakbij een rivier. Een mooi plekje, waar Seppe eindelijk eens zijn visgerief kon uittesten. Met succes want 's avonds... aten we vis!

27 september 2010 – Bundaberg

We konden niet blijven doorrijden naar het zuiden als een vlucht, hopend op beter weer, dus besloten we toch maar even rond Bundaberg halt te houden om er onze kans te wagen op de arbeidsmarkt. Tevergeefs lijkt het, want we kregen overal te horen dat de velden te nat zijn om aan de slag te gaan als fruitplukkers... We probeerden optimistisch te blijven ondanks het sombere weer, want toegegeven, kamperen in een campervan in de regen is charmant voor even maar blijft dat niet zo lang. Gelukkig kregen we de laatste twee dagen en vooral vandaag een heerlijk mooi en droog (!) zomerweer!

We hebben ondertussen de eerste stranden aan de oostkust bereikt waar men kan surfen en zwemmen (zonder – of toch met veel minder – krokodillen en jellyfish in de buurt), en met het mooie weer konden we er extra van genieten. De eerste pogingen op een surfboard... 't is – sorry voor het ozzy woord – 'bloody difficult'. Maar... het geeft zin naar meer!

Ondertussen was mijn metekindje Idja jarig. Het deed goed naar huis te kunnen bellen. Het is een heerlijke tijd hier 'down under' maar het is toch zo spijtig dat we het niet met zijn allen samen kunnen beleven! Maar reken maar dat tante Sien leuke verhalen zal meebrengen!

30 september 2010 – Hervey Bay

Whalewatching, dat stond op ons 'to do'-lijstje. En of we walvissen zagen! Het was een natte, koude dag met heel veel wind, dus gingen we met een grotere, stabielere boot mee naar de baai tussen Hervey Bay en Fraser Island. De eerste walvis was een kanjer, en werd vergezeld door haar kleintje. Ze kwamen heel dichtbij! De één na de ander dook op, het was prachtig...

3 oktober 2010 – Kilcoy

Onderweg naar Toogoolawah, waar Seppe gaat skydiven, kwamen we toevallig langs de Australia Zoo van Steve Erwin, de zeer bekende Australische crocodile dundee, die enkele jaren terug overleed, niet aan een fatale krokodillenbeet maar aan die van een stingray!

Zijn vrouw en kinderen zetten zijn werk in de zoo voort, show inclusief. Best de moeite om de zoo te bezoeken: het is een grote verzameling van alle Australische dier – iconen: koala's, kangoeroes, wallabies, cassowaries en krokodillen!